SIMOND: HISTORIE A BUDOUCNOST

Píše se rok 1883 a pod ledovcem Bossons vzniká malá dílna, ve které se kováři specializují na výrobu cepínů pod značkou „SIMOND & FRERES“. Uplynulo 140 let a základní tábor téhle značky se přesunul jen o pár stovek metrů vedle. Simond stále vyrábí v Chamonix.

TEXT: DALIBOR VIRÁG, ČESKÉ ZASTOUPENÍ FIRMY SIMOND (S PŘISPĚNÍM REDAKCE)
FOTO: ARCHIV SIMOND, CHAMONIX (PR ČLÁNEK)
| PROSINEC 2023

TRADICE Z 19. STOLETÍ

Ke značce Simond se pojí velmi dlouhá historie. Je to jedna z hrstky značek, která svými kořeny sahá do 19. století a funguje dodnes, ač pod záštitou sportovního řetězce. Decathlon zachoval dlouholetou tradici a využívá know-how kovářů z Chamonix, kteří jsou úzce spjati se začátky alpinismu.

Letos značka oslavuje 70 let od prvního vylezení Everestu Tenzingem Norgayem a Edmundem Hillarym, kteří si na tehdejší průkopnické výpravě pomáhali právě cepíny Simond. Co vše se skrývá pod pokličkou francouzské značky, jaké osobnosti za ní stojí a jak značka nad vývojem přemýšlí?

Dozvíš se od Dalibora Virága, který Simond zastupuje v České republice jakožto její „country sport leader“. Text bude o vnímání značky lezeckou komunitou, připravovaných novinkách a ambasadorech Simondu.

NAHLÉDNOUT POD RUCE

Má značka Simond nějaké poslání, které ji odlišuje od konkurence?
Je až s podivem, jak je příběh značky Simond dosud neznámý. Přitom je to právě vybavení od Simondu, které si Sir Edmund Hillary zvolil pro svůj prvovýstup na Everest v roce 1953, čímž se začala psát nová éra alpinismu v Himálaji. Když jsem továrnu Simond v Chamonix přímo pod Aiguille du Midi navštívil poprvé, zarazilo mě, že často ani místní tuto značku důvěrně neznají. Přitom je možné v podstatě pro kohokoliv navštívit továrnu Simondu v Chamonix – po předchozí rezervaci přes tuto stránku. Návštěvníci se mohou na vlastí oči přesvědčit o úrovni výroby lezeckého materiálu a v malém muzeu ve foyer si prohlédnout historii alpinismu od jeho prvopočátku v Chamonix úzce spojeném právě s rodinou Simond.

Značka Simond je sice dnes už neodmyslitelnou součástí společnosti Decathlon, ale zachovává si pořád své unikátní postavení jakožto „expertní značka“. Naším cílem je povědomí o značce rozšířit i mezi českou lezeckou komunitu a přesvědčit ji o kvalitách našich výrobků. Simond, a stejně tak Decathlon, ušel obrovský kus cesty za uplynulé roky, a my chceme ukázat naši pravou tvář, za kterou se skrývá hlubší poslání vůči společnosti a planetě – dělat sport dostupnější.

To znamená pomáhat lidem v aktivním životním stylu, aby každý mohl žít lepší život, užívat si radost ze sportování, překonávat své vlastní hranice, ale zároveň tak, abychom chránili planetu a vše živé. Za vším stojí dlouholetý vývoj vlastních produktů a inovací a bezkonkurenční zákaznický servis. Zároveň si uvědomujeme, na čem je potřeba nadále pracovat, abychom zvýšili důvěru v naše výrobky, a kde jsme ještě pozadu oproti vývoji trhu.

Co, jakžto firma, považujete jako top výrobky Simondu?
Aktuálně za top výrobky Simondu považuji zcela novou kolekci ICE, která je speciálně navržená na lezení v ledu, mixové lezení a drytooling. Zahrnuje produkty od oblečení (rukavice, kalhoty…), přes nepromokavý batoh, až po zcela nové lehké boty na lezení v ledu s karbonovou výztuží, automatické mačky s monohrotem a cepín Mamba – jeden z nejlehčích cepínů do ledu na trhu (545 g).

To vše za dostupnou cenu. Mimo jiné Simond ve své nabídce zahrnuje i expediční stany a péřové spacáky, opět za velmi dostupnou cenu. Zároveň je možná málo známým faktem, že veškerý lezecký matroš od Simondu má certifikaci UIAA. Upřímně řečeno, trvalo mi několik let, než jsem své lezecké vybavení postupně nahradil tím od Simondu (samozřejmě i z finančních důvodů), ale nyní už na Simond nedám dopustit.

Dnes už na Simond nedám dopustit. Dalibor Virág (foto: archiv DV)
– NOVÁ KOLEKCE „ICE“ PRO NÁROČNÉ LEZENÍ V LEDU (foto: Simond) –

Máte nějaké vlastní patenty?
V tuto chvíli se bohužel nejedná o oficiální patent, ale před pár lety Simond přinesl na trh inovaci pod označením Spider. Jedná se o systém zámku karabiny, kdy přesunuli zobák karabiny z nosu přímo do zámku, čímž se povedlo dosáhnout plynulejšího přístupu (zobák se nezachytává o lano nebo smyci) a efektivnějšího využití plného rozsahu rozvoru karabiny. Systém ale aktuálně není patentem Simondu.

Zároveň však značka neustále pracuje na inovacích. Aktuálně se soustředí na inovaci v lanech. Zatím více neprozradím, ale doufám, že příští rok se můžeme těšit na zcela novou technologii opletu, která mj. přinese mnohem větší odolnost lan.

Zámek karabiny se systémem „Spider“ (foto: Simond)


V čem byste se ještě časem chtěli zlepšit?
Simond nepochybně prošel za uplynulé roky proměnou (např. investice do výrobního procesu karabin, přesun větší části výroby do Evropy, rozšíření nabídky produktů z vlastní produkce atp.), nicméně pořád si uvědomujeme, že nám v některých ohledech ujel vlak. Dlouho jsme se soustředili na dostupnost vybavení pro začínající lezce a nedokázali jsme dlouhodobě vytvořit dostatečnou nabídku (rozsahem a často i kvalitou) pro zkušenější lezce.

To je něco, na čem aktuálně rozsáhle pracujeme, a v příštím roce by to mělo být nejvíce patrné v nabídce několika nových modelů lezeček pro pokročilé a zkušené lezce. Připravujeme, mimo jiné, i lezečky vzniklé ze spolupráce s bratry Mawemovými, profesionálními závodními lezci. Zároveň potřebujeme výrazně posílit „brand awareness“ (povědomí o značce, pozn. red.), dostat náš materiál mezi lezeckou komunitu, aby si ho lidé mohli vyzkoušet. Chceme, aby si lezci vytvořili vlastní názor bez předsudků, se kterými se značka Simond v minulých letech v Česku potýkala.

„Chceme, aby si lezci vytvořili vlastní názor bez předsudků, se kterými se značka Simond v minulých letech v Česku potýkala.“


Mickaël Mawem (f: Simond)


BATOHY, LANA, LIDI

Spousta lezců tahá do vícedélek váš levný a šikovný batoh Cliff 20 l. Starší verze je vyprodaná – plánuje se oživení výrobku?
Batoh Cliff 20 l už nebude. Zcela jej nahradil propracovanější inovovaný batoh Rock 20 l, který váží pouhých 365 g s odnímatelným nosičem na helmu (bez něj a bez odnímatelného bederního popruhu batoh váží pouze 290 g). Zároveň je k dispozici obdobná řada batohů Sprint v provedení 22 a 33 l. Jedná se o minimalistický, ultralehký batoh (340 g verze 22 l) do skal a hor, který lze využít i na (ski)alpinismus – má poutka na lyže a cepín. Všechny produkty neustále inovujeme a měníme barvy podle aktuálních trendů.

Kdo pro Simond vyrábí lana? Pokud to není tajemství.
Rozhodně to není tajemstvím. Právě naopak, jsme hrdí na to, že všechna lana pod značkou Simond jsou vyráběna ve Francii. Konkrétně na severu Francie u našeho partnerského výrobce Cousin Trestec, který má více než 170 let zkušeností s výrobou lan. Navíc je nutno říct, že aktuálně až 70 % produkce Simondu pochází z Evropy, přičemž 100 % lezeckého materiálu (lana, karabiny, cepíny a mačky) pochází z Francie, zbylé vybavení (lezečky, sedáky) z ostatních části Evropy. Výroba oblečení se postupně přesouvá z Asie do Evropy. Cílem je samozřejmě mít sto procent výroby v Evropě. Mimochodem, magnézium vyrábíme přímo v České republice.

Kolik pro Simond vlastně pracuje lidí?
Přímo pro Simond v Chamonix pracuje na 60 lidí – designéři, inženýři, technici, operátoři výroby, kompletační pracovníci, obchodní zastoupení a tak podobně. Nad rámec toho pro Simond pracují lidé z Decathlonu, jako jsem třeba já a tým tzv. „country sport leaderů“, kterého jsem součástí, jenž představuje republikové obchodní zastoupení složené z lidí, pro které je sport, který zastupují, obrovskou životní vášní. Mimo jiné jsem členem Českého spolku horských průvodců, ačkoliv již komerčně v horách neprovádím. Znamená to pro mě mimořádný závazek – budovat „brand awareness“, naplňovat poslání Decathlonu, šířit osvětu obzvlášť mezi začínajícími lezci a pomáhat zvyšovat bezpečnost při horských aktivitách.

Jací jsou vaši top ambasadoři? Můžete je představit?
Mezi naše top ambasadory určitě patří Benjamin Guigonnet, držitel Zlatého cepínu z roku 2018 za prvovýstup jižní stěnou Nuptse 7742 m n. m. (WI6, M5+, 2200 m).

Na poli sportovního lezení musím zmínit bratry Mawemové – Mickaël a Bassa, které veřejnost určitě zná minimálně z olympiády v Tokiu v roce 2021, kde Mickaël dominoval v boulderingu a v celkovém pořadí skončil pátý před naším Adamem Ondrou. Bassa na olympiádě zase vytvořil rekord v lezení na rychlost (5,45 s) a celkově skončil osmý. Jak jsem už zmínil, tak právě s bratry Mawemovými spolupracujeme na nových lezečkách řady Edge, které bychom chtěli představit v průběhu roku 2024.

Tým ambasadorů dále doplňuje několik místních horských vůdců a instruktorů z ENSA (Národní škola lyžování a alpinismu v Chamonix), kteří dlouhodobě testují vybavení od Simondu v podmínkách masivu Mont Blanc.

Na lokální úrovni v ČR jsme letos odstartovali pilotní spolupráci s aspirantem na horského vůdce UIAGM Standou Bartoškem, který pro nás testuje zejména oblečení a lezecký materiál.

Standa Bartošek v akci (foto: archiv SB)

SIMOND SE PŘEDSTAVUJE

HISTORIE
PŘELOM STOLETÍ
DNEŠEK
UDRŽITELNÁ BUDOUCNOST

Adolphe Simond se vyučil kovářskému řemeslu u Michela Devouassouda (výrobce zvonů a cepínů v Chamonix)⁠ a roku 1883 se společně se svými bratry Michelem a Françoisem stal výrobcem cepínů pod značkou „SIMOND & FRERES“. Vzniká malá továrna tyčící se na úpatí ledovce Bossons, tedy u legendárního města Chamonix.

Roku 1922 François Simond zakládá značku „FRANÇOIS SIMOND & FILS“. Výrobu rozšiřuje na veškeré alpinistické vybavení. Na trhu se tak objevují mačky, pak skoby či karabiny. Simond se stává světovou jedničkou ve výrobě vysokohorského vybavení a v roce 1943 poprvé žádá o patent (skoba, mačka a dvoudílný cepín). Značka přichází s významnými inovacemi (např. první karabina z lehké oceli), které představovaly nové možnosti pro celou řadu průkopníků, jako byl Louis Lachenal, Edmund Hillary nebo Lionel Terray.

Koncem 60. let se vedení společnosti ujímá 25letý Ludger Simond. Díky modernizaci a zcela novému přístupu k vybavení získávají prostor i nové techniky. V horolezectví v tu dobu probíhá opravdová revoluce: první zahnutý „banánový“ zobák umožňuje výstupy i na kolmém ledu, s prvními pevnými mačkami a cepíny se zakřiveným topůrkem nastupuje nová disciplína: drytooling.

Roku 1988 Ludger buduje prostornější a modernější prostory na úpatí Mont Blancu v Les Houches, aby se stále rostoucím úspěchem značky rozšířil i její zázemí. Na vývoji svých výrobků pracuje ve spolupráci s největšími horolezci a alpinisty, mezi které patří například Christoph Profit, François Marsigny a francouzská Národní lyžařská a horolezecká škola (ENSA) sídlící v Chamonix.

Důležitá změna přichází v roce 2008, kdy se Simond stává součástí Decathlonu. Pro Simond je to příležitost k rozvoji dalších produktových kategorií, jako jsou lana, úvazky, lezečky, oblečení, batohy, stany a spoustu dalšího. Pro Decathlon to znamená rozšíření nabídky o další horské sporty.

Roku 2020 se Simond dočkal nového centra v Chamonix. Značka tak může dál pokračovat v tradici: zachovává místní know-how v oblasti zpracování kovů, má výrobní závod ve Francii a podporuje vztah mezi reálnými uživateli a návrháři. Základní tábor značky Simond je místem pro výzkum, inovaci a výrobu. V budově najdeš prostory pro designérský tým či produktové inženýry, výzkumné laboratoře pro inovace s řadou prototypů, zkušební laboratoř, ale také kovovýrobu, logistiku a vše završuje muzeum s historickými milníky a showroomem klíčových výrobků.

Přímo u vchodu do areálu se nachází věž, ve které se testují všechny prototypy i hotové výrobky. V továrně jsou umístěny moderní obráběcí stroje i stroje z tradiční kovárny. Špičková výroba a montáž produktů z nerezové oceli, hliníkové slitiny nebo titanu, to vše jen podporuje zvyšující se poptávku. Simond si řídí celý výrobní řetězec, od prvního náčrtu po poslední šroubek. Sdílený názor vývojáře a výrobce tak mají výrazný vliv na výrobu produktu. To umožňuje snížit a zjednodušit výrobní procesy a co nejvíce je zautomatizovat. Mají to zkrátka v malíku.

Učitelé horských vůdců ze zmíněné školy ENSA jsou navíc s vývojovým týmem úzce spjatí. Vztah mezi lezci a značkou umožnil vznik inovativních výrobků, součástí týmu je minimálně 30 osob z různých profesních oblastí a věnujících se různým horolezeckým technikám.

Pro značku Simond jsou hory středobodem vesmíru. Pracují pro ni alpinisté a horolezci, kteří patří mezi uživatele, kteří vidí dopady globálního oteplování zvláště na ledovcích. I když značka spadá pod sportovního giganta, usiluje o snížení svého dopadu na životní prostředí. Od prvních fází navrhování produktu jsou ve středu všech úvah jeho dopad na životní prostředí, jeho dlouhá životnost a jeho recyklace.

Ve všech svých produktových řadách návrháři vybírají materiály z udržitelnějších zdrojů (např. recyklovaný polyester, biobavlna) a volí výrobní postupy s co nejmenším dopadem na životní prostředí (např. barvení metodou „Dope Dyed“, která dokáže ušetřit až 70 % spotřeby vody). Když půjdeme do detailu, tak lezečky First Klimb určené pro začínající lezce mají uhlíkovou stopu o 33 % nižší než u předchozího modelu, a to díky:

• Snížení spotřeby vody a chemických látek díky barvicí metodě Dope Dyed při spřádání látky.

• Technologii vstřikované podešve, která slibuje delší životnost, ale využívá také méně materiálu oproti tradičním výrobním metodám, které vyžadují řezání a lepení různých částí podešve. Spotřeba materiálu se tedy sníží o 25 %.

• Snaze o odolnější podešev díky zvýšení tloušťky obsázky (+ 50 %) a samotné podešve (+ 25 %), aby vydržely déle.

Tím to zdaleka nekončí. Dalším krokem je také odpovědná výroba. Ke konci roku 2020 bylo 70 % výrobků Simond vyráběno i prodáváno v Evropě. Cepíny, mačky a karabiny jsou kompletně navrženy, vyvíjeny a vyráběny v Chamonix. O lana se stará francouzský partner Cousin Trestec, lezečky a pohorky jsou vyráběny v Rumunsku a část oblečení v Itálii. Magnézium vyrábíme přímo v České republice.

__________

DÍKY ZA PODPORU | Svým cvaknutím přispíváš eMontaně na další tvorbu