„200 slov“

26 dní na moři a skoro bez spánku. Michal Krysta dokončil sólovou přeplavbu Atlantiku

17. 01. 2022, Jakub Freiwald

26 dnů, 12 hodin, 19 minut a 55 sekund. Tak dlouho nakonec trvala Michalu Krystovi sólo přeplavba Atlantiku v rámci závodu Transat: z Lanzarote na Kanárských ostrovech až na ostrov Antigua v Karibiku.

Před samotným závodem nejdřív vyrazil na tréninkovou přeplavbu z Francie do Portugalska, aby si vyzkoušel, jestli vlastnoručně postavená plachetnice funguje tak, jak má. A před ostrým startem ho ještě čekala kvalifikační trasa z Portugalska na Kanárské ostrovy. (O Michalových přípravách jsme psali tady, pozn. red.)

Do ostrého závodu vyrazil společně se čtyřmi dalšími závodníky 17. listopadu. Se svojí plachetnicí Menawan dlouho plul na prvním místě, a i když později o prvenství přišel, do poslední námořní míle šlo o velké drama. 14. prosince nad ránem svoji pouť Atlantikem ukončil a za první lodí nakonec zaostal o pouhých pět hodin (přesnou trasu a časy další informace najdeš tady, pozn. red.). Jak celý závod probíhal, se dočteš v krátkém rozhovoru.

Menawan v cíli závodu – na karibském ostrově Antigua. (f: Jan Kasl)

Už jsi nějaký čas doma. Jak celou akci s mírným odstupem hodnotíš?
Byl to velmi náročný a dlouhý projekt. Měsíce plánování, příprav a více než 1000 hodin práce na lodi. Hodně jsem se naučil. Když se ohlédnu zpět, jsem rád, že je to za mnou. Bylo to opravdu náročné, ale byla to sakra velká výzva a jsem moc rád, že jsem to dotáhl do zdárného konce. Samotný závod byl už jen třešničkou na dortu. Moc jsem si ho užil, i když to mnohdy bylo extrémně náročné.

Bylo to drama do poslední námořní míle. Měl jsi možnost pořadí průběžně sledovat a „závodit“, nebo ses soustředil jen na zdárné doplutí do cíle?
Snažil jsem se závodit stále, bez ohledu na pořadí. Pozici ostatních závodníků jsem obdržel vždy jednou týdně. Občas jsme si s ostatními napsali přes satelitní telefon, ale snažil jsem se soustředit hlavně sám na sebe. Čím jsem měl víc sil, tím jsem mohl víc závodit. Bylo důležité se soustředit hlavně na sebe a na odpočinek, abych mohl docílit co nejvyšší průměrné rychlosti.

Bereš druhé místo jako úspěch, nebo trochu zamrzí, že jsi skončil druhý o tak malý kousek?
Druhé místo beru určitě jako úspěch, i když rozdíl na druhé místo byl pouze 24 mil. Hlavním cílem bylo projekt dokončit a stihnout se vrátit na Vánoce zpět k rodině, a to se mi podařilo. Jsem šťastný, jak to dopadlo. Měl jsem několik technických problémů, které mi nedovolily dostatečně odpočívat, a tak posledních šest dní bylo téměř beze spánku. Udělal jsem maximum, co jsem mohl.

„Samotný závod byl už jen třešničkou na dortu.“ (f: Jan Kasl)


V našem minulém rozhovoru jsi říkal, že „moře tě buď přijme, nebo ti dá za uši.“ Jak to dopadlo?
Rozhodně mě více přijalo, než dalo za uši. Byly dny, kdy to tak sice nevypadalo, ale cítil jsem se každý den opravdu v bezpečí. Pokud se naladíš na stejnou vlnu jako má okolí, je to jedna radost a vše funguje tak, jak má.

V momentech, kdy ti odešly oba autopiloti mi přišlo, že ti spíš dává za uši… Nebo jsi to tak nevnímal?
Snažím se řídit heslem: „Co nemáš, to nepotřebuješ.“ Pokud mi něco přestane fungovat, začnu hledat jiné řešení. Jediné, na co se můžeš opravdu spolehnout, jsi ty sám a pokud nejde o život, jde o… To, že jsem nemohl použít ani jednoho autopilota, bylo náročné, ale musel jsem to zvládnout. Nemáš na výběr. Loď se nedá zastavit jako auto na benzínce. Musíš stále plout. 

Sáhl sis na své dno?
Na dno jsem si sáhl a hned několikrát. Bylo to celkovým fyzickým vyčerpáním po několika dnech beze spánku. Samoty jsem se obával, ale nakonec mi tolik nevadila. Naopak to bylo velmi příjemné.

Na lodi Michal strávil během závodu sám víc než 26 dní. (f: Jan Kasl)

Co tě během plavby nejvíc překvapilo?
Překvapilo mě, jak si mé tělo dokáže poradit v extrémních podmínkách a umí se přizpůsobit. To, že mi bude stačit jen několik desítek minut spánku denně, jsem nečekal. Byl to sice omezený režim, ale přežít se to dalo. Se vším ostatním jsem počítal a nebylo nic dalšího, co by mě opravdu překvapilo.

Jak vypadal tvůj klasický den?
Celý den se točí kolem provozu lodě. Neustále se snažíš mít co nejvyšší rychlost, tzn. nejlépe nastavené plachty na dané podmínky a v ideálním případě mít dost sil na práci s kormidlem. Přes den je to non stop sezení za kormidlem a v noci, dle podmínek, hledáš chvíle, kdy je možnost si na okamžik odpočinout. O spánku se nedá moc mluvit. Tvrdým spánkem usneš každý den jen na několik minut. Zbytek odpočinku je o ležení se zavřenýma očima. Na co se hodně těšíš, je vaření. Ranní káva, ovoce, dopolední svačinka a večer velké teplé jídlo. Do toho máš samozřejmě práci s navigací a mapou, sledování tlaku a počasí, denní reporty, atd.

Ten spánek mě zajímá. Jak to řešíš, když jsi na lodi sám?
Umět si odpočinout je jedna z nejtěžších věcí, kterou musíš na lodi zvládnout. Pokud jsou náročné povětrnostní podmínky, je spánek skoro vyloučen. Částečně ti pomůže větrný autopilot, který je schopen držet daný kurz na vítr, ale není schopen efektivně sjíždět vlny. Pokud chceš mít dobrou průměrnou rychlost, musíš co nejvíce kormidlovat sám. Po několika dnech si tělo zvykne na režim bez spánku a je schopno fungovat. Odpočinek vypadá převážně tak, že ležíš zapřený mezi plachtama se zavřenýma očima. Každou chvíli tě něco probere a musíš na palubu.

Odpočinek vypadá převážně tak, že ležíš zapřený mezi plachtama se zavřenýma očima. (f: Jan Kasl)

Jak všechno zvládla tvoje loď?
Loď obstála perfektně. Překvapila mě její stabilita a na palubě jsem se cítil opravdu bezpečně i v náročných podmínkách. Vše, co jsem si na lodi vyráběl vlastníma rukama, vydrželo a neměl jsem s ničím jediný problém. Věci, které jsem musel dokupovat, například větrný autopilot, nestály za nic.

Co s lodí teď vlastně bude, plánuješ s ní dál závodit?
Loď se bude začátkem března posílat kontejnerovou lodí z Martiniku zpět do Francie. Tam ji naložím na přívěs a odvezu do ČR na Nové Mlýny, kde na ní budu dál pracovat a trénovat. Rád bych s ní ještě nějaký závod odjel, ale nechávám to otevřené.

Splnil sis jednu velkou životní výzvu. Máš nějakou další?
Mojí největší výzvou je být co nejlepším tátou mé dcery. Budu se muset zaměřit také na práci a svou firmu. Do toho se chci pustit do triatlonového tréninku a vrátit se k závodění. Věřím, že další sportovní výzvy na sebe nenechají dlouho čekat.

Jedna velká životní výzva splněna… (f: Jan Kasl)

TROCHA ČÍSEL

Tréninková plavba Francie–Portugalsko: 810 Nm (1500 km)
Závod celkově Portugalsko–Lanzarote–Antiqua: 3780 Nm (7000 km) 
Přeplavba Antigua–Martinik: 210 Nm (390 km)
Celkově napluto: 4800 Nm (8900 km)
Průměrná denní vzdálenost: 120 Nm (222 km)
Průměrná denní rychlost: 5 uzlů (9,3 km/h)
Průměr tvrdého spánku: 30 min/den
Pitná voda: 2,5 l/den
Jídlo: 500 g/den



I malé články dají dohromady dost práce. Díky za tvoji podporu